søndag 23. august 2009

Første tur - Tre dager


Hei! Jeg heter Sylvi, og har herved opprettet en egen blogg for mitt år på Øytun FHS i Alta. Bare for å unngå rot i systemet, eller for i det hele tatt å ha et system. I løpet av dette året skal jeg altså gå hundekjørelinja, og gleder meg enormt til det.


Vel, så hadde vi vært på tur da! Destinasjonen var skolehytta Orros, og hele skolen på 117 elever pluss lærere, familiene deres, 15 kjørehunder og 7 hvalper var med. Det har vært tre heftige dager dager. Inntrykkene har vært mange, og jeg har stort sett ikke sittet stille i løpet av hele turen.
Torsdag kjørte to fulle busser med turklare ungdommer oppover mot Kautokeino. Et sted langs veien kalt Midtstua ble vi sluppet av og overlatt våre egne sterke bein. Det vil si, hundekjøregruppa hadde jo litt ekstra drakraft i oppoverbakkene.
Vi gikk sist med hundene, så da vi kom opp til Orros hadde de første gruppene allerede tent bål og kokt vann og kaffe. Alt vi hadde å gjøre var å stalle opp hundene mellom trærne og sortere utstyret. Kvelden gikk med til aktiviteter som stipendiatene - heretter kalt stippene - arrangerte for oss.
Fredag var turdag. Vi ble delt inn i flere forskjellige aktivitetsgrupper, og skulle bevege oss litt rundt i nærområdet rundt Orros. Jeg var så grei å hoppe på naturfotogruppa, så nå kan jeg faktsik litt mer om å bruke speilreflekskameraet mitt. Det skal jeg etterhvert bevise i løpet av dette innlegget. Prøve i hvertfall.
Senere på kvelden hadde stippene arrangert en lek hvor vi gikk mellom åtte forskjellige poster og skulle utføre forskjellige oppgaver. Blant annet lage en rett linje av alle klærne våre mellom to trær, balansere en bøtte ved hjelp av føttene våre, komme oss over et område med å være så få personer i kontakt med bakken som mulig, løpe hinderløype med forskjellige oppgaver, osv.









Her er bilder fra naturfotodagen:


Lørdag var hjemtur. Klokka tolv tok vi på tur fra Orros. Denne gangen var jeg med på toppturgruppa, og gikk sammen med førti andre over en topp på litt voer 600 meter over havet. Tungt, men utrolig gøy! Bildene sier alt:










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar